11.07.2025

HHLA TK Estonia terminalis algas Fernride'i autonoomse sadamaveokite juhita testimise etapp

HHLA TK Estonia ja Saksa start-up firma Fernride alustasid Muugal autonoomsete sadamaveokite testimise uut etappi. Veokite turvalisus pälvis Saksamaa tehnoülevaatuste organisatsiooni TÜV SÜD turvalisussertifikaadi ning Eesti Transpordiameti kinnituse, mis võimaldab veokeid sadamas opereerida ilma juhita.

HHLA TK Estonia ja Fernride alustasid maailmas ainulaadsete kaugjuhitavate sadamaveokite alal koostööd 2023. aasta alguses ning sõidukite testimisega alustati Muuga konteineriterminalis sama aasta novembris. Senise testperioodi jooksul on veokeid juhtinud distantsil olev operaator, kuid turvalisuse ja ohutuse huvides on terminali tavaliikluses osalevates veokites olnud kabiinis ka inimene, et ootamatute olukordade tekkimisel vajadusel juhtimine käsitsi üle võtta. 

Nüüdseks on sõiduk saanud järgmise etapi jaoks TÜV SÜDi vastavussertifikaadi ja Transpordiameti heakskiidu, mille kohaselt vastavad autonoomse raskeveoki sensorid ning kasutatav riist- ja tarkvara Euroopa Liidu masinadirektiivile, sh ohutuse, küberturvalisuse ja süsteemi töökindluse osas. 

"Meie koostöö uus etapp ehk juhita terminalitranspordi faas on märgiline samm logistikaoperatsioonide digitaliseerimises – seda nii HHLA TK Estonia terminalis Muugal kui kogu logistikavaldkonna tuleviku vaatest," lausus HHLA TK Estonia juhatuse esimees Riia Sillave. “Muuga konteineriterminal on üks esimesi maailmas, kus kaugjuhitav raskeveok on integreeritud reaalsesse sadamategevusse ning saame seeläbi koos Fernride'iga olla teerajajateks intelligentse logistika valdkonnas.”

Fernride'i kaasasutaja ja tegevjuhi Hendrik Krameri sõnul on turvalisus ja ohutus olnud nii autonoomse sadamaveoki arendamisel kui testimisel reaalses sadamategevuses alati esmaseks prioriteediks. 

"Väljastatud sertifikaat ja Transpordiameti kinnitus on tõestuseks, et meie arendatav ja koostöös HHLA-ga testitav tehnoloogia vastab kõrgeimatele ohutusstandarditele mitte ainult teoorias, vaid ka praktikas. See omakorda toob meid sammu võrra lähemale autonoomse logistika kommertskasutusele kogu Euroopa Liidus," märkis Hendrik Kramer.

HHLA TK Estonia konteineriterminalis Muugal liikleb kõrvuti tavasõidukitega kaks autonoomset Fernride'i raskeveokit, mis transpordivad konteinereid sadamaterritooriumilt laevale ja vastupidi.

HHLA TK Estonia kuulub Euroopa juhtivasse logistikakontserni Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), mis opereerib konteinerterminale Hamburgis, Odessas, Triestes ja Muugal, mida täiendavad jätkuühendused ja intermodaalsed logistikakeskused mitmel pool Euroopas ja Aasias.